Terug27-02-2022
We zitten in een periode met kans op nachtvorst en mist. Dat betekent dat we af toe moeten besluiten om op wintergreens te spelen, en dat in uiterste gevallen de baan zelfs gesloten wordt.
Greens
Voor middagspelers lijkt de vorst soms al geweken en vinden ze dat er best op zomergreens gespeeld kan worden. Maar juist de overgang van vorst naar dooi maakt de greens kwetsbaar. De vorst zit dan vaak nog iets dieper in de grond zeker bij schaduwholes.
Wintergreens
We hebben de wintergreens omrand met een witte lijn. Dat is om aan te geven dat we binnen dat gebied geen divots willen, en dat u er ook niet met karren, handicarts of buggy’s overheen rijdt. Wanneer op zomergreens gespeeld wordt, zijn de wintergreens voorzien van een blauw paaltje om aan te geven dat de wintergreen GUR is! Staat de vlag erin dat is het een wintergreen met alle regels die bij een normale green horen.
Regels bij vorst
Indien het gras niet meer bevroren is maar de paden nog wel, dan zijn de handicarts/buggy’s alsnog niet toegestaan op de baan. Dit omdat anders de paden kapot worden gereden (opdooi).
Baanstatus keuren
Dagelijks keuren de greenkeepers de baan voor 8:00 uur, mits het dan licht is. Bij zwaardere nachtvorst vindt herkeuring van de baan plaats om 11:00 uur.
Blijkt het dat de vlaggen niet voor 11:00 uur naar zomergreens kunnen worden omgezet dan geldt deze situatie voor de rest van de dag. Als de vlaggen wel eerder dan bovengenoemde tijdstippen naar zomergreens kunnen worden gezet dan geven de greenkeepers dit door aan de receptie. Informatie over de status van de baan kunt u vinden op de website of kunt u opvragen bij de receptie.
Mist
Bij mist geldt de regel dat de boerderij van Dirk Dorrestijn vanuit het clubhuis zichtbaar moet zijn. Is dat niet het geval dan wordt de baan tijdelijk gesloten tot de mist voldoende is opgetrokken. Dit doen we om ongelukken te voorkomen. Je moet de flight vóór je kunnen zien.
Mistprotocol en vorst op Golfbaan Heelsum
Beste Leden en bezoekers,We zitten in een periode met kans op nachtvorst en mist. Dat betekent dat we af toe moeten besluiten om op wintergreens te spelen, en dat in uiterste gevallen de baan zelfs gesloten wordt.
Greens
Voor middagspelers lijkt de vorst soms al geweken en vinden ze dat er best op zomergreens gespeeld kan worden. Maar juist de overgang van vorst naar dooi maakt de greens kwetsbaar. De vorst zit dan vaak nog iets dieper in de grond zeker bij schaduwholes.
Wintergreens
We hebben de wintergreens omrand met een witte lijn. Dat is om aan te geven dat we binnen dat gebied geen divots willen, en dat u er ook niet met karren, handicarts of buggy’s overheen rijdt. Wanneer op zomergreens gespeeld wordt, zijn de wintergreens voorzien van een blauw paaltje om aan te geven dat de wintergreen GUR is! Staat de vlag erin dat is het een wintergreen met alle regels die bij een normale green horen.
Regels bij vorst
- Er zijn geen handicarts en buggy’s toegestaan in de baan
- De oefengreens zijn gesloten
- De vlaggen staan op de wintergreen, zomergreens niet betreden ook al ligt uw bal erop. Bal laten liggen!
Indien het gras niet meer bevroren is maar de paden nog wel, dan zijn de handicarts/buggy’s alsnog niet toegestaan op de baan. Dit omdat anders de paden kapot worden gereden (opdooi).
Baanstatus keuren
Dagelijks keuren de greenkeepers de baan voor 8:00 uur, mits het dan licht is. Bij zwaardere nachtvorst vindt herkeuring van de baan plaats om 11:00 uur.
Blijkt het dat de vlaggen niet voor 11:00 uur naar zomergreens kunnen worden omgezet dan geldt deze situatie voor de rest van de dag. Als de vlaggen wel eerder dan bovengenoemde tijdstippen naar zomergreens kunnen worden gezet dan geven de greenkeepers dit door aan de receptie. Informatie over de status van de baan kunt u vinden op de website of kunt u opvragen bij de receptie.
Mist
Bij mist geldt de regel dat de boerderij van Dirk Dorrestijn vanuit het clubhuis zichtbaar moet zijn. Is dat niet het geval dan wordt de baan tijdelijk gesloten tot de mist voldoende is opgetrokken. Dit doen we om ongelukken te voorkomen. Je moet de flight vóór je kunnen zien.
De baancommissie
